Vrijwilligers gevraagd!

Contactpersoon: dhr. R. (Rob) Bader

Met het ouder worden van onze parochianen en het veranderd leefpatroon, waarbij jongere parochianen overdag werken, is het moeilijk om aan nieuwe vrijwilligers te komen. Dat komt ook omdat parochianen er van uitgaan dat ze heel veel tijd kwijt zijn aan vrijwilligerswerk. Toch hoeft dat niet waar te zijn. We zijn al blij als iemand één keer per maand bereid is te helpen bij het schoonhouden van onze kerk. Of één keer per maand met jonge kinderen iets te doen. Of één keer per maand vanuit de eigen expertise bijvoorbeeld een lezing te geven voor onze parochianen. Momenteel is dat met de coronacrisis nog wat moeilijk, maar we hopen toch echt op betere tijden.

De jeugd heeft de toekomst, dus moeten we zorgen dat de jeugd het ook leuk vindt in onze kerk. Dat kan alleen als we met jonge(re) vrijwilligers de jeugd kunnen stimuleren en inspireren. Al bellend naar willekeurige parochianen om hen te bewegen vrijwilliger te worden, komen er interessante gesprekken langs: drukke banen, al veel vrijwilligerswerk, wel willen, maar echt niet kunnen, een grief tegen de parochie… Ik begrijp het, ik luister, ik registreer en ik verwonder me over de veelheid van goede bedoelingen, maar het gebrek aan tijd en zin.

Maar ik blijf vol hoop. Daarom toch ook hier weer een oproep. Niet alleen vragen het Eerste Heilige Communieproject en het Vormselproject om invulling van vrijwilligers, ook binnen alle pastorale taken die in onze parochie voorkomen kunnen we veel vrijwilligers kwijt. Ook als je denkt: wat weet ik er nu van, dan is er nu nog alle tijd om te leren. Erbij willen zijn, er echt bij willen horen is wat we binnen het pastorale werk nodig hebben. Jongere mensen die langzaam de taak van de ouderen gaan overnemen. Ik heb al in veel plaatsen gewoond, maar nergens was de katholieke gemeenschap zóóó leuk als in Nieuw-Vennep. We hebben een geweldige club mensen. Dit moeten we toch gezamenlijk kunnen. Wie durft?