Kosters

De koster is de gastvrouw/gastheer van de kerk, voor een (Eucharistie) viering of bijeenkomst.
De benodigde spullen voor een viering worden klaargezet, de kaarsen worden aangestoken, de lichten gaan aan, de boekjes liggen klaar, de klokken geluid en het is wachten op de celebrant, lectoren, koorleden eventueel misdienaars of andere mensen die nodig zijn bij de desbetreffende bijeenkomst.

Er wordt periodiek een rooster gemaakt naar beschikbaarheid van onze kosters. Een uitvaart is kort van te voren bekend en dan wordt er nagegaan wie er beschikbaar is. Ook zijn kosters aanwezig bij huwelijken en doopvieringen.

Het is prettig werk, eerst ben je alleen in een stille kerk en de rust komt tot je. Na afloop ruim je alles weer op. De kaarsen en het licht gaan uit. Op naar de volgende viering. Je werkt in een leuk team van kosters in onze missionaire kerk met veel actieve werkgroepen.

De koster is een belangrijke figuur in allerlei praktische aangelegenheden in en om het kerkgebouw, zoals verlichting, verwarming, klein onderhoud en alles tijdens en rond de diensten.

De functie van koster binnen onze kerk wordt ingevuld door een groep van enthousiaste vrijwilligers. Meer weten of interesse om de kostergroep te versterken? Neem contact op via De Herberg.